Dotazy > Hardware

Nastavení otáček ventilátoru a sensorů

(1/2) > >>

aricak:
Opět zdravím, Debian kapacity, potřeboval bych poradit jak mám donutit otáčky ventilátorů nastavit na nejnižší hodnotu tj. 300otáček/min. Lze to? Jinými slovy potřebuji aby se počítač zahřál, aby neměl na CPU 20°C a na HDD 25°C ....
Zkoušel jsem něco přes sensor, hhdtemp, conky, ale to jsou jen informace o aktuálním stavu.


--- Kód: ---coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Package id 0:  +16.0°C  (high = +74.0°C, crit = +94.0°C)
Core 0:        +16.0°C  (high = +74.0°C, crit = +94.0°C)
Core 1:        +15.0°C  (high = +74.0°C, crit = +94.0°C)
Core 2:        +14.0°C  (high = +74.0°C, crit = +94.0°C)
Core 3:        +11.0°C  (high = +74.0°C, crit = +94.0°C)

nct6776-isa-0a30
Adapter: ISA adapter
Vcore:          +0.98 V  (min =  +0.60 V, max =  +1.49 V)
in1:            +1.83 V  (min =  +1.62 V, max =  +1.99 V)
AVCC:           +3.34 V  (min =  +2.98 V, max =  +3.63 V)
+3.3V:          +3.33 V  (min =  +2.98 V, max =  +3.63 V)
in4:            +1.53 V  (min =  +1.35 V, max =  +1.65 V)
in5:            +1.27 V  (min =  +1.13 V, max =  +1.38 V)
in6:            +1.46 V  (min =  +1.42 V, max =  +1.52 V)
3VSB:           +3.34 V  (min =  +2.98 V, max =  +3.63 V)
Vbat:           +3.09 V  (min =  +2.70 V, max =  +3.63 V)
fan1:          1575 RPM  (min =  300 RPM)
fan2:          1006 RPM  (min =  300 RPM)
fan3:          1052 RPM  (min =  300 RPM)
fan4:             0 RPM  (min =  300 RPM)  ALARM
fan5:             0 RPM  (min =  300 RPM)  ALARM
SYSTIN:         +23.0°C  (high = +75.0°C, hyst = +70.0°C)  sensor = thermistor
CPUTIN:         +18.5°C  (high = +80.0°C, hyst = +75.0°C)  sensor = thermistor
AUXTIN:          +2.0°C  (high = +80.0°C, hyst = +75.0°C)  sensor = thermistor
PECI Agent 0:   +22.0°C  (high = +95.0°C, hyst = +92.0°C)
                         (crit = +100.0°C)
PCH_CHIP_TEMP:   +0.0°C 
PCH_CPU_TEMP:    +0.0°C 
PCH_MCH_TEMP:    +0.0°C 
intrusion0:    ALARM
intrusion1:    OK
beep_enable:   enabled

--- Konec kódu ---

Jde to nejde to?

Děkuji za info.

PS: Už jsem koupil polystyrén a budu muset zateplit PC... :-D

Roman Horník:
Ty tomu věříš? Buďto to provozuješ v mrazech okolo -10°C, možná -20°C, nebo tam máš ňákejch 30°C ofset, nebo jádra zalitý v masivní mědi, chlazený turbokompresorem, abys na jádrech, co si vezmou v klidu 40W, měl nižší jak pokojovou teplotu. Počítej s oteplením minimálně 20°C, nejspíš ale 30°C, tj. budeš tam mít v reálu 40-60°C - podívej se schválně do BIOSu, kolik to ukazuje.
Každopádně snižování otáček je blbost, pokud to vůbec softwarově jde, protože čím nižší teplota elektroniky je, tím je nižší její poruchovost a delší životnost. Mimo to, z klidu na tak nízký otáčky (5 otáček za vteřinu) se ani nemusí roztočit.

P. S.: U starý NV GF7300GS jsem dělal regulaci čistě hardwarovou, chcípnul tam totiž větrák a musel jsem tam dát jinej, o něco větší. Jenže ten, stejně jako předchozí, byl připojenej přímo na 12V, takže se točil 5000 otáčkama za minutu a přitom řval jak eurobolševici, když se dozvěděli, že by se teoreticky mohlo schylovat k Czexitu.
Tak jsem vzal dar přítele Darlingtona (tranzistor v Darlingtonově zapojení) japonský výroby, termistor československý výroby z Prametu Šumperk, víceotáčkovej trimr z NDR a malej elyt z Číny (na počáteční "kopnutí" do větráku, aby se tutově roztočil) a po spájení byl světovej regulátor hotovej, trimrem se nastavila cílová teplota (asi 65°C - níž to neměřilo; s původním větráčkem měl čip asi 75-80°C) a ta se změnou otáček vlivem změny odporu termistoru na chladiči dost přesně udržovala (asi plus mínus 1°C).
Když jsem nepařil, větráček měl pohodovejch a sotva slyšitelnejch asi 900-1000ot./min., při vytížení GPU 2000-4000ot./min. podle okolní teploty, ale i tak byl provoz tišší.
Tady je ale vhodný nechat to na BIOSu, protože měří teplotu přímo na čipu CPU, ne až na chladiči, kterej má jednak velkou teplotní setrvačnost, jednak tam budeš mít 3 přechodový odpory (čip > heatspreader, heatspreader > chladič, chladič > měřidlo), kde minimálně mezi heatspreaderem a chladičem je teplovodivá pasta, která taky nevede teplo úplně ideálně. Ta NV si přece jen vzala když už, tak kolem 20W, přece jen to byl holej čip, kterej byl akorát potaženej tenkou vrstvou skla, na tom teplovodka a hned hliník. Tady, pokud by prudce stoupla spotřeba, než by si toho termistor všimnul, tak by se mohl čip přehřívat.

aricak:
Ahoj děkuji za odpověď.

Abych pravdu řekl, bednu; ta bedna uplně totiž úplně šíleně rezonuje, lezlo mi to na nervy, tak jsem bednu přestěhoval jsem přestěhoval do sklepa, kde je teď okolní teplota 8 - 10°C a to se mi zdá hodně málo, nechci zbytečně přijít o nějaký fyzický HDD, který nemají rádi zimu.

Roman Horník:
Pokud to vypínáš, koleduješ si o průser. Díky eurobolševikům z EUSSR totiž existuje něco, čemu se nadává RoHS. Mimo jiný při výrobě zakazuje používat v cínovejch pájkách olovo nebo kadmium, to prej kvůli tomu, aby se tyhle přírodní prvky nevrátily do přírody. Hlavně olovo v cínu výrazně zlepšuje fyzikální vlastnosti pájky - má nižší teplotu tání, lepší kujnost, eutekticitu, ale taky zabraňuje degenerativním změnám krystalický struktury cínu, kterýmu se říká cínovej mor, ke kterýmu dochází u čistýho cínu při teplotách pod +12°C. Cín se totiž samovolně rozpadne v šedej vodivej prach, přičemž v takový podobě zůstane až do roztavení, na což potřebuješ teplotu docela dost přes 200°C.
Po tom, co se zakázalo pájet olovem, se sice vyvinuly slitiny podobnejch vlastností, jenže jsou mnohem dražší a rozhodně ne každej výrobce je používá, spíš používá lacinější, ale nekvalitní alternativy, který při mechanickým namáhání praskaj, maj nízkou odolnost vůči vlhku, nebo je napadá cínovej mor. Právě proto se leckterá elektronika předčasně posere.
Na půdě jsem míval takovej malej server. Jednoho dne, když byly mrazy, přestala fungovat síťovka, co byla v PCI slotu. Na konektoru světle šedej prášek a nazdar, musel jsem ji nakrmit olovem.

K drnčení - to může dělat klíďo zdroj, hlavně zahnojenej větrák, kterej pak není vyváženej a hází. Oddekluj ho a vyfoukej tlakovým vzduchem, případně ještě štětečkem odrbej jeho listy, to udělej i u ostatních větráků. Prach je tepelnej izolant, taky poněkud vodivej a hořlavej, je nepřítelem elektroniky. Pokud Ti tam bude ještě něco drnčet, najdi příčinu a vyřeš ji, třeba že mezi o sebe narážející plechy vlepíš gumu, nebo foukneš silikón.
Dnešní bedny na PC jsou čím dál větší sračky, jsou z tenkejch a měkkejch plechů, k sobě jen slisovanejch, který nejsou prakticky pružný, takže po chvíli vzniknou vůle, který začnou ozejvat. Dřív byly z pořádnýho materiálu, dvakrát tak tlustší plech, na spoje šrouby, nebo nejty.
Zpomalovat větráky není řešení.

aricak:
Vše jsem udělal, vyčistil vzduchem, štětcem, dotáhl šrouby dal jsem tam i molitánky, a nic prostě rezonuje a to přehluší všechno, kdyby nerezonovala, tak je bedna velice tichá. Ještě vezmu polystyren a obalím PC kolem dokola.... :-D... Ok větráky zpomalovat tedy nebudu...

Navigace

[0] Seznam témat

[#] Další strana

Přejít na plnou verzi