Debian Wheezy - přihlašování bez hesla

Založil tkacuk.sk, 08. 01. 2015, 14:39:09

Předchozí téma - Další téma

tkacuk.sk

Dobrý den,

jsem v linuxu úplný nováček, nainstaloval jsem si Debian Wheezy, ale při instalaci to chtělo jméno a heslo, to jsem zadal. Nyní, ale nechci se přihlašovat při každém spuštění.  Našel jsem zde na fóru, odkaz na návod, jenže se jedná o úpravu ve složce etc/light ... atd, jenže soubor v poznámkovém bloku nelze uložit, píše to, že je chráněn. Když se kouknu na oprávnění, tak tam má možnost zapisovat jen root, ale já mám jiný učet, lze to nějak obejít? Dále by mne zajímalo, když se odhlásím, jak se pak přihlásím jako root, když jsem heslo pro root nikde nezadával, to je nějaká všeobecně známé heslo, někde primárně nastaveno?

Děkuji.

Petr Krčmář

Jako root se nehlásíš do celého prostředí. To by pak znamenalo, že všechny aplikace běží pod rootem, což se rozhodně nedoporučuje. Všechny aplikace by pak měly nad systémem totální práva. Doporučuje se otevřít si terminál a v něm použít sudo. To je utilita, která umožní následující příkaz pustit pod rootem. Tedy něco jako

$ sudo nano /etc/fstab

Tohle spustí editor nano s právy roota a otevře v něm zmíněný soubor. Ten pak půjde normálně uložit, protože program má dostatečná práva.

čepi

Citace od: tkacuk.sk kdy 08. 01. 2015, 14:39:09
jak se pak přihlásím jako root, když jsem heslo pro root nikde nezadával, to je nějaká všeobecně známé heslo, někde primárně nastaveno?

Heslo pro root jsi zadaval pri instalaci tesne pred tim nez jsi volil jmeno/login uzivatele (a pak nasledne heslo uzivatele).
Debian 9 Stretch --- in progress, XFCE
Notebook Acer Aspire TimeLineX 4830TG

Jan Skořepa

Citace od: čepi kdy 09. 01. 2015, 06:24:26
Citace od: tkacuk.sk kdy 08. 01. 2015, 14:39:09
jak se pak přihlásím jako root, když jsem heslo pro root nikde nezadával, to je nějaká všeobecně známé heslo, někde primárně nastaveno?